lördag 29 november 2008

Detaljer gör och förstör.


Efter att ha spenderat delar av gårdagskvällen framför TVn har mitt mantra om att det är detaljerna som gör - och förstör - klädseln verkligen cementerats.

Tvivlar man på att det propra, "välklädda" modet är inne nu är det bara att slå på TVn under bästa sändningstid, och ingen är nog gladare än mig att gemene man har börjat plocka fram kostymen till annat än begravningar. Vad som då är riktigt tråkigt är att de allra flesta faller där de borde utmärka sig: detaljerna.

Det är alltid roligare att hitta det fungerande i en mundering än att peka ut vad som inte fungerar, men för att illustrera min poäng tänkte jag kommentera ovanstående bild föreställandes David Hellenius som programledare för Fredag hela veckan.

Det börjar bra; en välsittandes grå kostym med vad som verkar vara en matchande väst. Att han sedan väljer en gulaktig skjorta må vara ett märkligt val, men knappast något stjälpande. Det jag verkligen undrar över är varför han överhuvudtaget bär slips? Med en riktigt horribel knut, löst hängandes under den öppna skjortan, antar jag att han vill signalera ledighet. Att skippa slipsen hade varit ett betydligt bättre val och hade gett samma effekt, utan att signalera total brist på stilmedvetenhet. Att både slips och bröstnäsduk dessutom är i grått gör skjortans kulör till den dominerande färgen, vilket knappast är klädsamt i just detta fall.

Tanken må vara god - genomförandet: uselt.

Dorian.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller helt med dig. Jag förbluffas över att folk inte verkar SE hur de faktiskt ser ut. Eller tycker de faktiskt att det är snyggt?

R sa...

Jag tänker inte försvara klädseln på bilden men jag kan samtidigt förstå problematiken. Jag har många kompisar som tycker kläder är viktigt men fortfarande inte förstår hur man kombinerar plagg för att det ska bli trevligt för ögat. Lite som att försöka laga mat utan att riktigt förstå hur man balanserar smaker för att det ska passa gommen. Ibland blir det för salt och ibland blir det för syrligt, ibland blir det vidbränt och ibland blir det gott. Men lyckade resultat spelar ingen roll om man inte förstår varför det blev bra.