tisdag 2 december 2008

Hur du knäpper skjortan.


Skjortan är utan tvekan mannens mest värdefulla plagg; här kommer en liten kort guide till hur du knäpper den för önskat intryck.

Alla knappar knäppta: Att ha översta knappen stängd utan att bära slips är lika illa som att bära slips och lämna översta knappen öppen. Undvik om du inte vill se ut som en dekadent konstnär alternativt en frikyrklig sydstatare.

En knapp öppen:
aldrig fel (självklart förutsatt att du inte bär slips vid tillfället), men kan framstå som ett lite väl konservativt - på gränsen till tråkigt - val i annat än affärssammanhang, särskilt om övrig klädsel är strikt.

Två knappar öppna: en lite roligare variant som passar förvånadsvärt bra som avslappnad kontrast mot en traditionell kostym. Det bästa alternativet om du vill bära enbart skjorta.

Tre knappar öppna: Gränsar till det vulgära men är du en solbränd italienare i en välskuren linnekostym så varför inte.

Fyra eller fler öppna knappar: Existerar inte på den stilmedvetnes karta.

Och självfallet: bär du en någon form av tröja eller linne under skjortan skall denna inte synas.

Dorian.

BILD: KING

3 kommentarer:

R sa...

Dorian,

När jag såg i rubriken i min RSS-feed tänkte jag direkt på Tom Ford.
Kanske väl uppenbart, men den mannen har verkligen lyckats skapa en otroligt dekadent och avslappnad lyxig image där två eller flera knappar uppknäppt alltid är lagom.

Vad mer gäller skjortknäppning så finns fler exempel på stilmissar än fullträffar. Det vanligaste misstaget jag ser är öppen knapp med en vit t-shirt som sicker fram.

När det kommer till inköp har jag hittat min drog.
Jag har blivit smått beroende av Ebay. Har köpt mina senaste slipsar från en säljare i Italien. Två Boggi i kashmirblandning, ullvarianter från Altea och några Valentino i galen paisley. Alla till löjligt låga priser, t.o.m. i min klena studentbudget räknat.

Vad är din inställning till second hand?

Dorian sa...

Mr R,

har precis som dig goda erfarenheter av att köpa slipsar på eBay, senast en härlig klassisk variant i beige ull från England. Just slipsar är ju betydligt enklare att köpa över nätet än skjortor och andra större plagg där saker som passform är av stor betydelse. Köper man dessutom uteslutande nytt slipper man konstig doft och eventuell ketchupfläckar, och inte behöver det nödvändigtvis bli mycket dyrare än ett begagnat alternativ.

Jag önskar dig all lycka med dina kommande köp!

Dorian

Anonym sa...

Har sedan ett tag handlat alla mina slipsar på nätet. Har upptäckt att det går att få riktigt bra kvalitet till ett helt ok pris. Många sidor är billigare än dom billigaste butikerna på stan. www.slipskompaniet.se provade jag senast. Har även provat www.tailorstore.se och varit nöjd. Visst är det kul med slipsar, jag har snart 100 st att alternera med.