måndag 19 maj 2008

En smakfull excentriker: kul kulör.

Tänkte dra igång ett återkommande inslag här på bloggen, en idé som jag har döpt till En smakfull excentriker. Bland icke-stilintresserade människor stöter jag ofta på åsikten om att klassisk herrklädsel skulle vara tråkig och opersonlig - sanningen är att det är precis tvärtom.

Hemligheten ligger i mängden plagg som bärs. Slipsen kan matchas med bröstnäsduken, klockan med manschettknapparna och bältet med skorna o.s.v. Att bära t-shirt och jeans känns helt plötsligt väldigt tråkigt och opersonligt.

I ett försök att sprida denna sanning tänker jag därför varje vecka publicera en bild på en person som verkligen har lyckats vara orginell i sin kädsel, utan att behöva offra sin elegans. En smakfull excentriker helt enkelt.

Att publicera inspirerande bilder är inget unikt för denna blogg, men till skillnad från många andra nöjer jag mig inte med att enbart lägga upp bilden. Jag tänker ge min tolkning om varför utstyrseln i fråga fungerar.

Först ut har vi följande bild, hittad på utmärkta The Sartorialist.


Jag fastnade direkt för detta vackra fotografi. Mannen står bokstavligt talat i centrum och sticker ut från den gråa massan med sin färgglada mundering.

Mannen lyckas bära upp inte en, men två stycken iögonfallande accentfärger. Dessa harmoniseras framförallt av den beiga, välskräddade kavajen, men även av de rökgråa skorna som på ett vackert sätt markerar slutet av byxan. Den himmelsblåa skjortan skänker även den ett lugn över klädseln, och passar perfekt till mannens mörka hudton. Pricken över i:et är den vita bröstnäsduken vars röda kanter matchar västen.

Hade vi sett ett par randiga strumpor i svart och vitt titta fram ovanför skorna hade denna utstyrsel varit komplett. Mannen följer reglerna kring färgmatching exemplariskt, och har dessutom en beundransvärd god passform på samtliga plagg.

Inom kort kommer jag att lägga upp en lathund för färgmatchning, tills dess har ni ovanstående bild att inspireras av.

Dorian


1 kommentar:

Anonym sa...

Länken till The Sartorialist fungerar inte. /Esel