måndag 21 juli 2008

Att bära kavaj till T-shirt.

Många läsare av denna blogg skulle nog aldrig kunna tänka sig bära T-shirt under kavaj, och detta med all rätt. Kombinationen är extremt svårburna, och risken är påtaglig att du ser ut som en förvuxen fjortis utan någon som helst känsla för stil, men med en tilltagen plånbok.

Varför är det då så svårt att lyckas med T-shirt och kavaj? Svaret stavas utfyllnad. Skjortan - med dess knappslå och krage - fyller ut den tomhet som skapas dels mellan kavajens öppning, men även kring halsen. Att endast bära en T-shirt under ger ett platt intryck, vilket lurar ögat att tro passformen på kavajen är sämre än den faktiskt är; kraven på en figurnära skärning ökar alltså exponentiellt.

Går det att lyckas då? Fram tills nyligen hade jag ännu inte sett ett enda fall, men efter att sett nedantående på The Sartorialist är jag övertygad om att det faktiskt går att se bra ut iförd kavaj och T-shirt.


Om vi glömmer den vräkiga klockan, samt de vulgärt uppvikta kavajärmarna, måste det sägas att mannen lyckas mycket väl med sin klädsel.

Efter en kort analys kan jag konstatera att hemligheten ligger i användandet av scarfen. Dels fyller den ut tomheten kring halsen, och dels skapar den djup kring bröst och mage. Sjalslagen passar med dess mjuka rundning perfekt till den u-ringade T-shirten, och även färgmässigt rör det sig om en mycket lyckad kombination med en härlig mix av formellt och ledigt.

Dorian.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Under ullkavaj funger INGENTING annat än en skjorta. En ofodrad bomullskavaj eller möjligtvis en linnekavaj kan fungera, men inte med t-shirt utan på sin höjd en piké. Uppvikta kavajärmar är inte bara vulgärt, det är totalt smaklöst!

Anonym sa...

Daniel Lindström "fashion director" på Café klär sig JÄMT i kavaj och t-shirt. Och det ser ALDRIG bra ut! Grå t-shirt dessutom! Det är ytterst sällan jag tycker att han klär sig bra. Något jag har stört mig på länge.