måndag 21 juli 2008

Vem vill bära fluga?

I min snabbkurs till bärandet av fluga pratade jag kort om vilken sorts person som frivilligt väljer att bära fluga - ett ämne som jag anser är intressant nog att utveckla.

"Kan du tänka dig Hitler bära fluga?". Det var dessa ord som fick mig att börja fundera kring ämnet. Att Churchill på nästan alla bilder har en slarvigt knuten rosett runt halsen är inte något varken de stilintresserade, eller gemene man, ägnar någon tanke, medan bilden av Hitler i fluga är totalt främmande.

Frågan är om det är mannen som gör flugan, eller om flugan gör mannen? Sanningen är nog att endast ett fåtal personer har personlighetsdrag i linje med de kulturella associationerna kopplade till flugan, och därmed känner sig bekväm iförd det. Att bära fluga så ofta som möjligt blir helt enkelt ett sätt att uttrycka sig själv på ett propert och stilfullt sätt.

Vad vill då flugbäraren signalera? Alla har vi olika förutfattade meningar, men själv ser jag en man med självdistans och självförtroende som gillar att känna sig unik. Han är konstnärlig av sig, och dessutom en aning nördig. På film är flugbäraren nästan uteslutande en god person, och även om han ofta framställs som en aning excentrisk står han ofta i bakgrunden av händelser.

En sak är säker - en man som bär fluga är modig, ty många kommer att uppfatta honom som knasig. Men å andra sidan gillar han det...

Morgan Freeman iförd fluga i nya The Dark Knight (premiär på fredag).

Dorian.

Inga kommentarer: