måndag 2 juni 2008

Inspiration: våga brunt.

Nu när temperaturen stiger skulle jag vilja släppa allt och bara sätta mig ned vid en uteservering och dricka en kall öl samtidigt som jag läser Blindness av José Saramago. Och helst hade jag gjort det i nedanstående outfit.

Den iögonfallande, rutiga kavajen ger ett häftigt intryck utan att kännas skrikig. Den bruna färgen återkommer i solglasögonen, skorna, hatten, skjortan och scarfen - men eftersom det bruna blandas med både det harmoniserande beiga och ett par härliga accentfärger så slipper vi se ut som en vandrande trädstam. Det färgglada bältet utgör en snygg övergång mellan överkroppens dominerande bruna och nederdelens brytande blåa. Munkskorna från Crockett & Jones passar outfitens lediga, men samtidigt eleganta känsla, och scarfen tillför lite ungdomlighet.

Dorian


KAVAJ, YOOX.COM
SKJORTA, BLUEFLY.COM
BYXA, DOCKERS
HATT, HM
SCARF, LINDEX (DAM!)
SOLGLASÖGON, YVES SAINT LAURENT
BÄLTE, RALPH LAUREN.
SKOR, CROCKETT & JONES.




2 kommentarer:

Magnus sa...

Hittade just din blogg och gillar det jag läser. Väldigt välskrivet! Har lagt till den bland mina mode-bokmärken.

Passar på att slänga in en fråga också:
Tyckte mig ana H&M:s kostym i kahkifärgat linne längre ner på sidan. Får man fråga om du äger den och i sådana fall har tvättat den någon gång?

Är på gång att införskaffa en sådan för sommarens festligheter men har dålig erfarenhet av (vissa) billigare linnekläder. Håller den formen efter tvätt?

Dorian sa...

Hej Magnus,

trevligt att du gillar bloggen!

Det hänger en khakifärgad kostym i min garderob, men denna är av 75% bomull och 25% silke, ej linne. Finns att köpa på H&M för det rimliga priset av 1200:-, och mycket bra alternativ till linnekostymer.

Tyvärr kan jag inte bedömma kvalitén på billigare linneplagg eftersom jag saknar större erfarenhet av dem. De kavajer som finns att köpa på H&M kostar mellan 400 och 800 kronor - det kanske är värt att pröva? Återkom gärna isåfall med ditt omdöme.

Tack,
Dorian