onsdag 4 juni 2008

Två klassiker från Ray-Ban.

Nej, DGF sponsras inte av ovannämnda företag (än). Men nu när solen äntligen har övergått till att bli en plåga och ett par solglasögon vilar på varje människas näsben så kanske lite onödigt vetande kring historiens två mest kända modeller är i sin ordning.

Företaget Ray-Ban startades år 1937 som ett dotterbolag till optiktillverkaren Bausch & Lomb i syfte att framställa solglasögon för det amerikanska flygvapnet. Den första, och fortfarande mest kända modellen är Aviator, vars namn tydligt speglar dess luftburna ursprung.

Modellen har sneda, droppformade glas sammanlänkade med bågar av metalltråd. Glasen täcker en yta avsevärt mycket större än själva ögonen, och är aningen böjda inåt mot tinningen för att skydda en så stor del av ögonvrån som möjligt. Glasen är mörka och ibland även reflektiva. Att man som bärare totalt döljer sina ögon skapar ett dehumaniserande och auktoritärt intryck, vilket förklarar varför de genom historien alltid setts som "coola". Associationerna till piloter, militärer, poliser, kändisar etc. är en annan fastställd orsak till varför alla ser tuffa ut i ett par Aviators. Ray-Bans "pilotbrillor" är den mest kopierade glasögondesignen i historien, vilket märks efter en dag på stan. Modellen är dock tidlös, vilket general McArthur visar i nedanstående bild från andra världskriget. Ett par Aviators förblir ett säkert kort om du är ute efter ett par solglasögon, men skippa med fördel de billiga kopiorna.


Om Aviators förknippas med bomber och flygplan så är ett par Wayfarers nästintill synonymt med odödlig glamour.

Först introducerade år 1952, upplevde Wayfarers sin storhetstid under femtio-och sextiotalet då modellen syntes frekvent på röda mattor världen över. Vid sin lansering revolutionerade de solglasögonindustrin med dess vågade framtoning och bågar i plast. Precis som Aviators var de ursprungligen riktade åt piloter, men modellen börjades istället att användas av Hollywoods kvinnliga stjärnor, där Audrey Hepurns sköldpaddemönstrade, väldiga Wayfarers är de kanske mest kända från denna period. Under 70-talet sjönk försäljningen till en så pass låg nivå att ett produktionsstopp diskuterades, men tack vare ett lyckosamt produktplaceringskontrakt med filmindustrin år 1982 lyckades Ray-Ban nå ut till en ny generation glamourtörstiga kunder. Sedan dess har det gått både upp och ned med försäljningen av Wayfarers, och modellen är onekligen betydligt mer trendkänslig än kusinen Aviators. Men faktum är att ett par Wayfarers aldrig är fel om du vill ge ett lite rockigare intryck. Modellen både kräver, och ger, självförtroende och är verkligen en riktig klassiker.

Dorian




Inga kommentarer: